Acolo unde circumstanţele o cer, unul dintre formatori va avea rolul să fie „coordonatorul dimensiunii umane”. El acţionează în aşa fel încât să se instaureze un climat comunitar propice pentru procesul de maturizare umană a seminariştilor, în colaborare cu alte figuri competente (în domeniile psihologic, sportiv, medical etc.). Printre formatori, „coordonatorul dimensiunii pastorale” se ocupă de formarea pastorală, teoretică şi practică. El găseşte locurile potrivite pentru practica pastorală, organizează experienţele de apostolat, în dialog cu preoţi, călugări şi/sau credincioşi laici (Ratio Fundamentalis 137).
Echipa formativă
Comunitatea formatorilor este constituită din preoţi aleşi şi bine pregătiţi, cu rolul de a colabora la misiunea delicată a formării sacerdotale. Este necesar să fie formatori destinaţi exclusiv pentru această misiune, ca să se poată dedica în întregime ei; de aceea, este necesar ca ei să locuiască în Seminar. Grupul formatorilor nu constituie numai o necesitate instituţională, ci este, înainte de toate, o adevărată comunitate educativă, care oferă o mărturie coerentă şi elocventă despre valorile proprii ale slujirii sacerdotale (Ratio Fundamentalis 132). Comunitatea formatorilor acţionează în cadrul „comunităţii educative” mai ample şi ţine cont de ea în îndeplinirea misiunii sale. Prin „comunitate educativă” se înţelege ansamblul agenţilor implicaţi în formarea prezbiterală: episcopul, formatorii, profesorii, personalul administrativ, muncitorii, familiile, parohiile, consacraţii, personalul specializat, în afară, desigur, de seminariştii înşişi, deoarece nu va exista un bun aport formativ fără cooperarea lor deplină. Toţi aceştia trebuie să fie conştienţi de funcţia educativă pe care o au şi de importanţa coerenţei lor de viaţă (Ratio Fundamentalis 139).