Când organizarea cursurilor de studiu este gestionată de Seminar, unul dintre formatori va fi „coordonator al dimensiunii intelectuale”. El este chemat să proiecteze planul de studii aprobat de autoritatea ecleziastică competentă şi să-i însoţeascăşi să-i susţină pe profesori, cu o atenţie deosebită faţă de pregătirea lor academică, fidelitatea lor faţă de magisteriu şi actualizarea lor periodică. În afară de asta, el coordonează secretariatul de studii şi este responsabil al bibliotecii. Când seminariştii frecventează cursuri academice la o universitate sau o facultate, „coordonatorul dimensiunii intelectuale” este chemat să se intereseze şi să-i urmeze, verificând integrarea intelectuală a materiilor studiate şi pregătind un plan formativ complementar, referitor la aspectele netratate în universitate sau în facultate (Ratio Fundamentalis 137).
Echipa formativă
Comunitatea formatorilor este constituită din preoţi aleşi şi bine pregătiţi, cu rolul de a colabora la misiunea delicată a formării sacerdotale. Este necesar să fie formatori destinaţi exclusiv pentru această misiune, ca să se poată dedica în întregime ei; de aceea, este necesar ca ei să locuiască în Seminar. Grupul formatorilor nu constituie numai o necesitate instituţională, ci este, înainte de toate, o adevărată comunitate educativă, care oferă o mărturie coerentă şi elocventă despre valorile proprii ale slujirii sacerdotale (Ratio Fundamentalis 132). Comunitatea formatorilor acţionează în cadrul „comunităţii educative” mai ample şi ţine cont de ea în îndeplinirea misiunii sale. Prin „comunitate educativă” se înţelege ansamblul agenţilor implicaţi în formarea prezbiterală: episcopul, formatorii, profesorii, personalul administrativ, muncitorii, familiile, parohiile, consacraţii, personalul specializat, în afară, desigur, de seminariştii înşişi, deoarece nu va exista un bun aport formativ fără cooperarea lor deplină. Toţi aceştia trebuie să fie conştienţi de funcţia educativă pe care o au şi de importanţa coerenţei lor de viaţă (Ratio Fundamentalis 139).